Zina Huntington
Vaikka Joseph väitti saaneensa sinetöintivaltuuden, hän silti joutui kovasti ponnistelemaan saadakseen itselleen uusia vaimoja. Joseph lähestyi 19-vuotiasta juuri naimisiin mennyttä Zina Huntingtonia, jota hän pyysi moniavioiseksi vaimokseen vuonna 1841. Joseph oli lähettänyt hänelle viestin miekallisesta enkelistä, joka uhkaili Josephia henkeä, jos hän ei perustaisi moniavioisuuden periaatetta.[1] Zina, joka oli jo kuudennella kuulla raskaana miehelleen, lopulta taipui, kun hänen veli tuli kertomaan, että enkeli oli taaas uhannut miekalla Josephia. Heidät vihittiin salassa muutaman päivän kuluttua.[2]Enkelin ilmestymisen ajankohta on varsin erikoinen, koska enkeli kertoi, että hänen pitäisi perustaa moniavioisuuden periaate. Josephilla oli tuolloin ainakin jo viisi moniavioista vaimoa,[3] joten moniavioisuus oli jo perustettu ennen enkelin ilmestymistä. Tämä herättää muutaman kysymyksen: eikö enkeli tiennyt, että moniavioisuus oli jo aloitettu? Miksi Joseph Smithillä ei ollut asiassa vapaata tahtoa ja oliko naisilla vapaata tahtoa asiassa? Miksi näille naisille ei enkeli ilmestynyt miekan kanssa? Kirkon opin mukaan vapaa tahto kuuluu Jumalan suunnitelmaan ja evankeliumin perusperiaatteisiin, kun taas pakottamisen on katsottu kuuluvaksi paholaisen suunnitelmaan.[4]
Mormonin kirjan mukaan moniavioisuus sallittiin Jumalan toimesta vain silloin kun Herra halusi lisää siementä, eli jälkikasvua, Zina ei tarvinnut apua jälkikasvun hankkimisessa, koska hän oli jo raskaana. Zina oli myös naimissa, joka oli vastoin moniavioisuusilmoitusta.[5]
Ala-ikäiset vaimot
Kirkon instituuttiopas kertoo Josephin ja 14-vuotiaan Helen Mar Kimballin avioliitosta näin: ”Avioliitto siinä iässä, mitä pidetään nykymittapuiden mukaan sopimattomana, oli siihen aikaan laillinen, ja jotkut naiset solmivat avioliiton teini-iän puolivälissä. Helen Mar Kimball puhui sinetöimisestään Joseph Smithiin sanoen sen olleen ’vain iankaikkisuutta varten’, mikä viittaa siihen, ettei suhteeseen kuulunut sukupuolisuhdetta.”[6]Todellisuudessa asia on hieman monimutkaisempi. Joseph antoi Helenin isälle 24 tuntia aikaa päättää tämän tyttären Helenin antamisesta Josephille. Seuraavana päivänä Helen vihittiin Josephin moniavioiseksi vaimoksi. Joseph oli sanonut Helenille, että jos hän suostuisi tähän, niin ”hänen isänsä perheensä pelastus olisi taattu.” Helen kertoi, että ”mieluusti antoi itsensä ostettavan näin suuresta palkinnosta.”[7]
Helenin äiti oli kuitenkin ilmeisen järkyttynyt tästä järjestelystä:
”Vain Jumala ja enkelit pystyivät näkemään äitini vertavuotavan sydämen, kun Joseph pyysi häneltä. Helenin äiti oli todistanut muiden vanhempien naisten kärsimykset, jotka paremmin ymmärsivät askeleen, jonka olivat ottaneet. Hän näki tyttärensä, joka ei ollut nähnyt edes viidettätoista syntymäpäiväänsä, seuraavaan samaa piikkistä polkua ja mielessään hän näki kurjuuden, joka varmasti tulisi, mutta kaikki se oli piilossa minulta.”[8] Äiti ymmärsi mitä oli tapahtumassa ja näki kuinka hänen nuori ja vailla elämänkokemusta oleva 14-vuotias tyttärensä annettiin vaimoksi paljon iäkkäämmälle miehelle. Helen oli niin nuori, että hän olisi ikänsä puolesta voinut olla Josephin tytär.
Nuori Helen luuli, että kyseessä olisi puhtaasti ollut pelkkä seremonia, mutta sai pian kauhukseen tietää, että siihen liittyi seksi. Myöhemmin hän luottautui äidilleen: ”minua ei olisi koskaan sinetöity Josephiin, jos olisin tiennyt, että kyseessä olisi enemmän kuin pelkkä seremonia. Olin nuori ja he petkuttivat minua sanomalla, että minun koko perheeni pelastus riippuisi siitä. ”Helen kertoi myös kuinka hän tunsi itsensä hyväksikäytetyksi.[9]Helen myös ymmärsi, että heidän avioliitto oli tarkoittu ”vanhurskaan siemenen” herättämiseksi.[10] Helen Mar Kimball ei ollut ainoa Josephin reilusti ala-ikäinen tyttö, jonka hän otti omakseen, sillä hän otti vaimokseen myös 14-vuotiaan Nancy M. Winchesterin, 16-vuotiaan Flora Woodworthin, 17-vuotiaan Lucy Walkerin, 17-vuotiaan Sarah Whitneyn ja 17-vuotiaan Sarah Lawrencen. Fanny Alger oli tapahtumien aikaan 16-vuotias.
Eristäminen ja painostaminen
Joseph pyrki eristämään tytöt tai naiset muista ja tällöin hän saattoi lähestyä ja alkaa painostaa heitä avioliittoon kanssaan. Hänen ja hänen sisäpiiriläisten toimintakaava oli sellainen, että tytöt tai naiset saatettiin laittaa lukittujen ovien taakse, jotta heitä pystyttiin painostamaan avioliittoon. Josephin toimintakaava oli usein naida hänen kodissaan asuvia teini-ikäisiä palvelustyttöjä, ottolapsia ja ystäväperheen lapsia, jotka olivat häneen työnsä, nuoren ikänsä, asumisensa tai muulla tavalla alisteisessa asemassa. Myös Josephin lähipiiri seurasi Josephin esimerkkiä.Joseph ja tämän sisäpiiri käyttivät Josephin punatiilistä kauppaa paikkana, jossa he pyrkivät taivuttelemaan naisia moniavioisiksi vaimoikseen. Josephin kirjuri William Claytonin kerrottiin olevan asemissa ja vartioineen, jos Emma saattaisi tulla kaupalle. Emman tiedettiin tarkkailevan ja seurailevan Josephia ympäri kaupunkia. Jos Clayton näki Emman tulevan tiilitaloa kohti, antoi hän tietyn signaalin profeetalle, joka sitten juoksi kiireellä alas piilopaikastaan, joka oli tietty huone yläkerrassa, jota kutsuttiin sinetöintitoimistoksi.[11]
Ann Dawson matkusti perheensä kanssa pitkän matkan Englannista Nauvooseen asti. Hänen tyttärensä Mary sai kutsun ”erityiseen kokoukseen” sinetöintitoimistolle. Tytön päästyä paikalle Joseph ja John Taylor olivat siellä. Joseph kertoi, että he haluaisivat sinetöidä Mary veli John Tayloriin ilman viivytystä, jotta hän voisi olla Taylorille hengellinen vaimo. Mary kieltäytyi. Tämän seurauksena Joseph ja Taylor lukitsivat oven ja alkoivat painostaa häntä häntä, mutta Mary onnistui pakenemaan. Tämä tapahtuma aiheutti koko Dawsonin perheen luopumuksen ja poistumisen Nauvoosta.[12]
Samankaltainen tapahtuma sattui tammikuussa 1842, jolloin Joseph Smith ja Brigham Young lukitsivat 17-vuotiaan Martha Brothertonin Josephin kaupan yläkerran huoneeseen ja painostivat häntä kahdestaan Brighamin moniavioiseksi vaimoksi. Brighamilla oli jo tuolloin vaimo. Brigham sanoi hänelle, että jos Martha suostuisi "pääsisi hän suoraan selestiseen valtakuntaan..”. Brigham sanoi: ”Joseph vihkii meidät tänään täällä ja voit mennä kotiisi tänä iltana ja vanhempasi eivät tiedä asiasta mitään.” Martha ei suostunut ja Brigham haki Josephin paikalle suostuttelemaan häntä. Brigham painosti myös Marthan suutelemaan häntä. Joseph ja Brigham yrittivät entistä kovemmin houkutella ja painostaa häntä suostumaan. Kestelun lomassa paljastui, että Martha oli vielä ala-ikäinen. Silti Brigham sanoi, että se ei haittaisi vaikka tällöin avioliittoon tarvittaisiin vanhempien suostumus. Lopulta Martha sai heidät vakuuttuneiksi, että hän miettii asiaa ja hänet päästettiin lopulta menemään. Martha kirjoitti kotiin päästyään tapahtumat paperille ja vahvisti sen valaehtoisena todistuksena oikeudessa.[13] Tämä valaehtoinen todistus levisi ympäri Yhdysvaltoja ja Euroopaa. Monet vakuuttuivat, että Joseph harjoitti järjestelmällistä huijausta, harjoittamalla moniavioisuutta salassa, mutta kieltämällä sen julkisesti.[14] Martha ja hänen perheensä luopuivat kirkosta ja lähtivät nopeasti Nauvoosta tapahtuman jälkeen. [15]
Kuva Martha Brothertonista ja Brigham Youngista
Seuraava osa: Vaimoksi vastoin tahtoa, osa 2
[1] Journal of Mormon History (20.1): sivut 84–119; Todd Compton, “In Sacred Loneliness: sivut 80-81
[2] Todd Compton, “In Sacred Loneliness: The Plural Wives of Joseph Smith,” sivut 80-81
[3] http://www.i4m.com/think/polygamy/JS_Polygamy_Timeline.htm
[4] Elder Dallin H. Oaks, Free Agency and Freedom, Provo: BYU Religious Studies Center, 1989, “Satan's method of assuring "that one soul shall not be lost" (Moses 4:1) would be to "destroy the agency of man" (Moses 4:3). (Moses 4:4). Without the power of choice, we would have been mere robots or puppets in his hands.”
[5] Oppi ja Liitot 132
[6] https://www.lds.org/bc/content/shared/content/images/gospel-library/manual/PD10052298/understanding-plural-marriage_1490012_prt.pdf
[7] Helen Mar Whitney journal: Helen Mar autobiography: “Woman's Exponent,” 1880; reprinted in “A Woman's View;” FamilySearch.com record for Joseph Smith, Jr.; and Van Wagoner, “Mormon Polygamy: A History,” sivu 53
[8] Ibid.
[9] Ibid; “None but God & his angels could see my mother’s bleeding heart-when Joseph asked her if she was willing...She had witnessed the sufferings of others, who were older & who better understood the step they were taking, & to see her child, who had scarcely seen her fifteenth summer, following in the same thorny path, in her mind she saw the misery which was as sure to come...; but it was all hidden from me.” " …and thought myself an abused child”
[10] Helen Mar Kimball Whitney, Why We Practice Plural Marriage (Salt Lake City: Juvenile Instructor Office, 1883), 7.
[11] Wymetal, 1889, Mormon Portraits, sivu 256
[12] Wymetal, 1889, Mormon Portraits, sivu 256 -257; Wilhelm Wyl nimiselle lehtimiehelle tämän tarinan kertoi Maryn siskoi Elizabeth Cottom
[13] Martha Brothersonin valaehtoinen todistus
[14] Wasp, October 15, 1842, 2
[15] Martha Brothersonin valaehtoinen todistus; Orson F. Whitney, Life of Heber C. Kimball, sivut 323–24
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti