Nancy Rigdon
Vuonna 1842 Joseph lähetti viestinviejän kautta viestin neuvonantajansa Sidney Rigdonin 19-vuotiaalle tyttärelle, Nancy Rigdonille. Smith toi Nancyn huoneeseen painotalon kellarikerroksessa, lukitsi oven ja ilmoitti Nancylle, että ”hän on ollut ihastunut Nancyyn jo useita vuosia ja toivoi, että tämä voisi olla hänen ja kuinka Herra oli tähän järjestelyyn tyytyväinen, koska hänellä oli ilmoitus asiasta ja Herra oli antanut hänelle kaikki Jaakobin siunakset.” Josephin kerrotaan myös sanoneen, että tämä avioliitto ei estäisi Nancya menemästä naimisiin toisen henkilön kanssa ja että tämä kaikki oli lainmukaista ja oikeaa Jumalan edessä.” Tämän jälkeen Joseph yritti suudella Nancy:ä, mutta hän alkoi huutaa ja hän käski avaamaan oven ja päästämään hänet ulos tai hän uhkasi aiheuttaa sellaisen hälyn, että naapurit tulisivat paikalle.”[1] [2]Joseph lähetti myöhemmin kirjeen Nancylle liittyen hänen aikaisempaan kosintaan, jossa hän perusteli tarkoitusperiään ja moniavioisuutta. Kirjeessä myös sanottiin kuinka ”asiat jotka ovat väärin yhdessä tilanteessa saattava olla ja usein ovatkin oikeita toisessa tilanteessa.” Nancy näytti kirjettä isälleen Sidney Rigdonille, joka vaati tapaamista Josephin kanssa. Kun Joseph tuli Rigdonin kotiin, raivostunut isä tivasi selitystä. Profeetta kielsi koko asian ja väitti, että Nancy valehteli. Rigdon kuitenkin heitti Josephin kasvoille tämän kirjoittaman kosintakirjeen. Tämän seurauksena Joseph myönsi, että hän oli jutellut Nancyn kanssa ja antoi laimean selityksen, että oli vain testannut tämän hyveellisyyttä.[3] [4]
Tapauksen yksityiskohdat tulivat julki. Nancyn veli John kommentoi tapahtuma myöhempinä vuosina: ”siitä tuli puheenaihe kaupungilla, kuinka Joseph oli kosinut Nancy Rigdonia vaimokseen ja kuinka hän kieltäytyi.”[5]
Lucy Walker
Walkerien perhe saapui Nauvooseen keväällä 1841 ja tammikuussa 1842 Walkerien perheen äiti sairastui ja kuoli ja jätti hänen John nimisen puolisonsa 10 lapsen kanssa yksin. Perheen surressa heidän menetystään ja aikana jolloin he erityisesti tarvitsivat toisiaan, Joseph hajotti perheen lähettämällä perheen isän Johnin lähetystyöhön kahdeksi vuodeksi ja asettamalla perheen lapset kahteen eri kotiin. Joseph sijoitti kotiinsa 15-vuotiaan Lucyn ja toistuvasti informoi yksinäistä ja haavoittuvaa tyttöä:”minulla ei ole mairittelevia sanoja tarjota sinulle” ja ”minulla on viesti sinulle, että Jumala on käskenyt minua ottamaan toisen vaimon ja sinä olet se nainen”. Lucy kirjoitti päiväkirjaansa: ”minun hämmästykselläni ei ollut rajoja. Tämä tiedoksianto oli kuin salama minulle.” Lucy ei osannut vastata mitään. Joseph pyysi Lucy:ä rukoilemaan asiasta.Lucy kertoi, että ”[olin] houkuteltuna ja kidutettuna, jopa yli oman kestokyvyn, kunnes elämä ei ollut enää haluttavaa. Voi kuinka hauta voisi ystävällisesti ottaa minut, että voisin levätä rakkaan äitini sylissä.. Miksi, miksi minut piti valita sinun tyttäriesi joukosta, Isä minä olen vasta lapsi ikävuosisiltani ja kokemuksiltani. Ei äitiä, jonka kanssa keskustella, ei isää, joka kertoisi mitä tehdä tässä koetuksen hetkessä. Anna tämän karvaan maljan mennä ohitse. Ja näin rukoilin sieluni suuressa hädässä.”[6]
Kun Lucyn veli ja Emma olivat käymässä St. Louisissa [7], Joseph antoi viimeisen uhkavaatimuksen Lucylle, ”Se on Jumalan käsky sinulle. Annan sinulle huomiseen asti aikaa päättää asiasta. Jos hylkäät tämän viestin, ovat portit [pelastus] ikuisesti suljettu sinulta.” Lucy sanoi, ”tämä sai vereni hyytymään.. tunsin silloin, että minut oli kutsuttu asettamaan itseni elävänä uhrialttarille.. kaikki minun haaveeni onnesta lensivät ikkunasta ulos neljän tuulen mukana, tämä oli liikaa, ajatuskin oli sietämätön.” Lucy kertoi saaneensa asialle jonkinlaisen vahvistuksen, sen jälkeen kun ei ollut pystynyt nukkumaan koko yönä. Lucy vihittiin Josephille siten, että Emma ei tiennyt asiasta mitään. [8]
Joseph järjesteli asiat siten, että hän pystyi käyttämään hyväkseen Lucyn yksinäisyyttä ja erityisen vaikeaa perhetilannetta. Teon kohteena oli alaikäinen tyttö, joka oli Josephin määräysvallan ja valvonnan alaisuudessa ja siten suoraan alisteisessa asemassa häneen. Lucy oli nuoruutensa, yksinäisyytensä, taloutensa, asumisensa, vanhempiensa poissaolon, elantonsa ja uskontonsa kautta erityisen riippuvaisessa suhteessa Josephiin. Kaikista naisista Nauvoossa, joita Joseph olisi voinut lähestyä, hän otti kohteekseen saada itselleen moniavioiseksi vaimokseen eristetyn nuoren ja haavoittuvaisen teini-ikäisen tytön, joka olisi ikänsä puolesta voinut olla hänen oma tyttärensä.
Seuraava osa: Mustamaalaus ja uhkailu
[1] Wymetal,
1889, Mormon Portraits, sivu 288 -289
[2] Linda King Newell and Valeen Tippetts Avery,
"Mormon Enigma: Emma Hale Smith--Prophet's Wife, 'Elect Lady, sivu 111[3] Linda King Newell and Valeen Tippetts Avery, "Mormon Enigma: Emma Hale Smith--Prophet's Wife, 'Elect Lady, sivu 111,' Polygamy's Foe", Garden City, New York: Doubleday & Compmany, Inc., 1984] sivut 111-12
[4] Sidney Rigdon Biography by Richard S. Van Wagoner, sivu 295
[5] John D. Rigdon`s affidavid is published in Joseph F. Smiths Jr. Blood Atonement and the Origins of the Plural Marriage, pp. 81-84
[6] http://www.wivesofjosephsmith.org/23-LucyWalker.htm
[7] Newell and Avery, Mormon Enigma, p. 132; Smith, Nauvoo Polygamy, p. 193.
[8] www.wivesofjosephsmith.org/23-LucyWalker.htm
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti